سی اس اس چیست؟

سی اس اس چیست؟

توضیح مفهوم سی اس اس(css) و انواع سی اس اس با مثال های ساده
طراحی سایت,طراحی وب,بازاریابی اینترنتی,طراحی وب سایت Average rating: 5, based on 5 with 189000 reviews
سی اس اس چیست؟

Css3 چیست؟

سی اس اس مخفف جمله Cascading Style Sheets می باشد که در کنار زبان نشانه گذاری html هسته اصای ساخت صفحات وب می باشد. در واقع سی اس اس روشی برای نمایش چیدمان و ظاهر صفحات وب می باشد. به عنوان مثال شما پس از مشخص کردن مکانی در صفحه وب توسط اچ تی ام ال می توانید با کدهای ساده در سی اس اس نوع قلم ، اندازه ، رنگ، تصویر و در کل ظاهر آن مکان را تعیین کنید.سی اس اس
در استاندارد w3c بسیار مهم است که تمامی ویژگی های یک صفحه وب در سی اس اس نوشته شود و در مابین کدهای سایت خبری از این دستورات نباشد. در واقع نظم و پاکیزگی در کدهای قالب سایت بسیار حائز اهمیت می باشد. شایان ذکر می باشد که در نسخه های قدیمی html طراحان وب از جدول برای معین کردن چیدمان سایت استفاده می کردند که در استاندارد های جدید با معرفی دستور  DIV جداول به صورت کامل حذف شدند. به دلیل ساده تر بودن کار با DIV برای چیدمان صفحه، طراحان سایت از جداول تنها برای نمایش داده های ستونی استفاده می کنند.
یک نکته بسیار جالب توجه در مورد سی اس اس این می باشد که سی اس اس در حافظه پنهان مرور گر یا همان کش ذخیره می شود و برای استفاده از آن در چندین صفحه نیازی به باز خوانی آن نمی باشد.

انواع سی اس اس

برای نوشتن سی اس اس سه روش موجود است که به شرح زیر می باشد:                                                     
 

1-    سی اس اس درون خطی (inline)
            در این روش ویژگی ها و مشخصات، در تگ مربوطه در همان صفحه اچ تی ام ال نوشته می شود:

<span style=”text-align:center;margin:0 auto”></span>


2-    سی اس اس داخلی (internal)
   

 در این روش ویژگی ها در قسمت <head>  سایت با نوشتن تگ <style> مشخص می شود:

<head>

<style type=”text/css”>

Span { text-align:center; margin:0 auto;}

</style>

</head>

 


3-    سی اس اس خارجی (external) 
که بهترین روش نوشتن سی اس اس نیز می باشد. در این روش یک صفحه با پسوند .css ساخته می شود و از صفحه html در قسمت head  لینکی برای آن ارسال می شود و این دو صفحه را به هم مرتبط می کند:

 

<head>

<link rel=”stylesheet” type=”text/css” href=”style.css”/>

</head>

 

 

نکته قابل ذکر این می باشد که به دلیل تفاوت در ساختار مرورگرها، برخی از دستورات در مرورگرها نمایش داده نمی شوند و یا به صورت متفاوت نمایش داده می شوند. به یاد داشته باشید که از دستورات منسوخ شده توسط استاندارد w3c در قالب سایت خود استفاده نکنید.

 


تگها : طراحی سایت , طراحی وب , طراحي وب سايت , آموزش طراحی سایت , آموزش سی اس اس , طراحي سایت , طراحی وبسایت , طراحي وب سایت
نام
تلفن (محرمانه)
ایمیل (محرمانه)
امتیاز: بد خوب